LOKALIZACJA
OBIEKTY
WOJEWODZTWA
Karczma Pod Blachą ma Aurę
W krakowskiej Karczmie Pod Blachą odbyła się kolejna prezentacja programu „AURA – lokal z dobrą atmosferą”. Program ma zachęcać do poprawy jakości powietrza w restauracjach, pubach i hotelach.
Restauracja nie została wybrana przypadkiem – działa w niej – zainstalowany przez właściciela, Tomasza Tylkę – nowoczesny system wentylacji.
- Widocznie się sprawdza. Siedzimy w starej przedwojennej karczmie od dłuższego czasu, Państwo palą, a dymu nie czuć – żartował Roman Konik, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Restauratorów i Hotelarzy.
Program sponsorowany jest przez firmę Phillip Morris Polska, a patronują mu znaczące stowarzyszenia branżowe. Polskie Zrzeszenie Hoteli, Polska Izba Gospodarcza Restauratorów i Hotelarzy, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych oraz Wielkopolska Izba Gastronomii.
„AURA – lokal z dobrą atmosferą” kusi hasłami: „Świeże powietrze przyciąga klientów”, „Świeżego powietrza wymaga prawo”. Działania mają na celu – poza bardzo wymierną poprawą standardu lokalu – przekonać ustawodawców, że środowisko bez przymusu gotowe jest spełnić normy i nie jest konieczne odgórne zaostrzanie przepisów. Podobna kampania przeprowadzona 4 lata temu w Wielkiej Brytanii, pozwoliła oddalić groźbę całkowitego zakazu palenia w lokalach gastronomicznych.
Instalatorzy centrali wentylacji niemieckiej firmy WOLF na poddaszu Karczmy Pod Blachą |
Choć program dopiero raczkuje, pojawili się już pierwsi odważni, którzy zdecydowali się na współdziałanie. Są to zarówno skromniejsze punkty gastronomiczne, jak np. pub Studencki w Krakowie, ale też ekskluzywny Vincent we Wrocławiu czy trudne do wentylacji warszawskie piwnice restauracji U Pana Michała.
Andrzej Godewski z Agencji Gravis PR, koordynującej program, mówiąc o korzyściach płynących ze sprawnie funkcjonującej w lokalu wentylacji wymienił: zwiększenie liczby gości, podniesienie standardu, obniżenie kosztów eksploatacji. Powołując się zarówno na przykłady brytyjskie, gdzie lepsza wentylacja przyczyniła się do zwiększenia sprzedaży posiłków do 50%, drinków o 20%, jak też i bliższej nam Słowacji. U naszych południowych sąsiadów sprzedaż posiłków w dobrze wentylowanych lokalach wzrosła o 14%, drinków – o 4%.
Podobnie może być i w polskich lokalach. Z przeprowadzonych w listopadzie 2001 r. sondaży wynika, że 55% badanych narzeka na duszne powietrze w lokalach, a 36% na brak klimatyzacji. Jedna czwarta badanych deklaruje, że zaprosi rodzinę lub przyjaciół do lokalu, jeżeli będzie w nim klimatyzacja.
W czasie spotkania swoje oferty prezentowały m.in. VBM CLIMA Engineering (urządzenia do centralnej obróbki powietrza), Ventra Clima, Wolf Technika Grzewcza, TRANE Polska.
- To koszt czy inwestycja? – pytali restauratorzy. Wielu restauratorów i hotelarzy na Zachodzie przekonało się, że jednak inwestycja – odpowiada Andrzej Godewski. Informował, że jest możliwość uzyskania precyzyjnych kredytów bankowych oraz rabatów u producentów urządzeń do wentylacji i klimatyzacji.
Dla sceptyków miał też inną dobrą wiadomość: wizyta ekspertów programu „AURA – lokal z dobrą atmosferą” jest bezpłatna. Oceniony przez nich lokal dostaje specjalne naklejki na drzwi i jako członek koalicji zostaje włączony do grona reklamowanych na stronach internetowych AURY.
To też korzyść, i to jaka!
Kolejne spotkania w ramach programu „Aura - lokal z dobrą atmosferą” planowane są na 2002 rok w Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie.
Program „Aura - lokal z dobrą atmosferą” jest realizowany od lutego 2001 r. Patronuje mu koalicja pięciu stowarzyszeń: Polska Izba Gospodarcza Restauratorów i Hotelarzy, Wielkopolska Izba Gastronomii, Polskie Zrzeszenie Hoteli, Polska Korporacja Techniki Sanitarnej Grzewczej Gazowej i Klimatyzacji oraz Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Partnerami programu są Philip Morris Polska i portal internetowy www.wentylacja.com.pl.
Dodatkowych informacji udziela:
Andrzej Godewski
Gravis PR
tel. (022) 552 70 86, 0605 439 458